Referat fra grupperådsmøde 2018 - beretning
Der har i det forgangne år været afholdt 4 bestyrelsesmøder, heraf det ene som et arbejdsmøde på lederweekenden med fokus på hytteprojektet/fondesøgning og forældre hvervning.
Hytteprojekt
Årets største tema har været hytteprojektet, som er kommet en del videre. Vi har fået udarbejdet en projekt beskrivelse af et arkitekt firma, og indhentet det første tilbud, der skal bruges på fondesøgning. I forhold til selve projektet mangler vi en paragraf 8 tilladelse fra kommunen. Der er i næste års budget afsat beløb til dette og yderligere start aktiviteter på hytte området.
Status på hytteprojektet er som følger:
- Skitse projekt udarbejdet af arkitekt
- Tilbud indhentet fra entreprenør, til brug for Fondesøgning.
- Oplæg til fondesøgning under finjustering.
- Samlet budget (all inclusive) anslået til 2.2 mill kr. incl. eget arbejde
- Byggetilladelse afventer paragraf 8 ansøgning, vedr. jordforurening
- Beslutning om igangsættelse af projektet vil blive besluttet på et ekstraordinært rådsmøde, som vi vil indkalde til, når vi har fået en større del af finansieringen på plads (=tilsagn fra fonde om støtte). Målet er at have finansieringen af et rå-hus med toilet faciliteter på plads, før vi igangsætter.
Vi har behov for nogle sagkyndige til at støtte op om projektet, gerne forældre, ellers må vi betale os fra nødvendig assistance.
Hjortetakken oktober 2017
Der arbejdes fortsat på at få gjort projektbeskrivelsen færdig, så vi kan begynde at søge hjælp til finansieringen hytteprojektet.
Hjortetakken juni 2017
Der arbejdes i øjeblikket på at få gjort projektbeskrivelsen færdig, så vi kan begynde at søge hjælp til finansieringen hytteprojektet.
Hjortetakken februar 2017
Hytteudvalget har delt arbejdet i et spor for projektering af hytte og et for finansiering og ansøgninger. På rådsmødet, som afholdes på familieweekenden i slutningen af marts, vil vi orientere om status og planer.
Hjortetakken oktober 2016
Hytteudvalget er godt i gang. Der er fortsat dialog med kommunen baseret på det seneste projektoplæg.
Herlev Bladet skriver (13-sep-2016)
Herlev Bladet skriver om vores hytteprojekt - se vedhæftede.
Hjortetakken juni 2016
På rådsmødet blev der orienteret om status på hytteprojektet – se mere i referatet på hjemmesiden under Om Gruppen / Bestyrelse og grupperåd.
Vi har derfor genetableret vores hytteudvalg, der arbejder på at komme med et forslag til ny hytte. Det vil givet være en enklere hytte, end vi tidligere har talt om men med de faciliteter, som vi har behov for inkl. et stort samlingsrum, køkken og toiletfaciliteter.
Hjortetakken februar 2016
Det har vist sig vanskeligt at finde økonomi til et projekt, som kan indfri vores oprindelige ønsker til en ny hytte primært pga. behovet for fundering og en lettere forurening på grunden, som vi skal tage højde for.
Vi er blevet bevilliget op til 750.000 kr. af Herlev kommune, såfremt vi selv kan finansiere et tilsvarende beløb. Kommunen har ikke ønsket at gå yderligere ind i projektet, så vi vil nu med de rammer, vi kender, revurdere vores behov og prøve at etablere et holdbart projekt og genstarter nu vores hytteudvalg.
På rådsmødet, som afholdes på familieweekenden i starten af april, vil vi orientere om status og planer.
Hjortetakken oktober 2015
Der er lidt kommunikation med kommunen, men desværre ikke nogen betydelig fremdrift siden seneste nummer af Hjortetakken.
Hjortetakken juni 2015
Der er desværre ingen fremdrift siden forrige nummer af Hjortetakken.
Hjortetakken januar 2015
Her er vi desværre ikke kommet så langt, som håbet. Herlev kommune har som andre kommuner været igennem en sparerunde, og samtidig har kommunen ændret sin struktur til en centerstruktur, så vi har fået nye kontaktpersoner. Det har samlet set betydet, at der i praksis ikke er sket fremdrift for vores hyttesituation i 2014.
Sidst på året 2014 har vi haft første møde med vores nye kontaktperson og forklaret vores situation. Nu ser vi så frem til, at der kan komme skred i sagen i løbet af 2015, så vi kan få et konkret projekt besluttet. Vi vil forhåbentlig have flere informationer om dette på familieweekenden.
Hjortetakken oktober 2014
Der er ikke noget nyt om en ny hytte siden sidst, men vi er påbegyndt en dialog med den nye ledelse for Center for Kultur, Fritid og Byudvikling, som er vores kontakt i kommunens nye struktur.
Hjortetakken juni 2014
Der er ikke noget nyt om en ny hytte siden sidst, men det er nu også som forventet. På mødet med borgmesteren fik at vide, at en løsning muligvis først kunne etableres ifm. budgettet for 2015.
Der sker dog noget, idet vi har fået nyt køkken i Mosehytten, så vi nu lettere kan få dagligdagen til at hænge sammen.
For alle der deltager på hyttevedligeholdelsesdagen bliver det en slags indvielse, alle andre må I væbne sig med tålmodighed. Der skal dog nok blive mulighed for både at hjælpe og være med.
Hjortetakken februar 2014
Som alle I, der har fulgt hyttesituationen, ved, så har vi haft vanskeligt ved at få et projekt op at stå. Vi har senest haft et godt møde med borgmesteren og kan nu igen se lys forude. Modellen er en hytte, hvor kommunen og vi fælles om udgifter og brug. Kommunens fritidsaktiviteter har fortrinsvis behov i dagtimerne, mens vi har behovet i de sene eftermiddagstimer, om aftenen og i weekenderne, så det vil kunne blive et rigtig godt match.
Vi vil have flere informationer om dette på familieweekenden.
Hjortetakken oktober 2013
I den forgangne periode har vi primært haft fokus på budgettet, og hvordan vi kan finansiere projektet. Det er ikke ligetil, men skal løses, inden vi kan starte byggeprojektet op.
Hjortetakken juni 2013
Hytteudvalget er godt i gang med at få forudsætningerne på plads, så vi kan få søgt om de penge, vi mangler til vores projekt. Vi har haft gang i en række aktiviteter og holder kontakt til kommunen, byggefirmaer, fonde og rådgivere. Vi har fået foretaget en kombineret geoteknisk og miljøundersøgelse og afventer lige nu resultaterne, så vi kan få afklaret, hvor forurenet grunden er, og få rammer sat for det efterfølgende arbejde.
Mød op på hyttevedligeholdelsesdagen og hør mere.
Hjortetakken februar 2013
Herlev Kommunes kultur- og fritidsudvalg har indstillet, at vi får et rente- og afdragsfrit lån på 750.000 kr. på næste års budget mod, at vi selv skaffer et tilsvarende beløb. Budgettet skal vedtages i efteråret, så vi har startet vores hytteudvalg op igen og glæder os over, at der nu er noget konkret at arbejde frem imod (se artikel under billeder).
Mød op på familieweekenden og hør mere.
Hjortetakken oktober 2012
Seneste nyt fra kommunen er, at vi vil blive indstillet til at komme på budgettet for 2014. I mellemtiden vil vi få et notat fra kommunen, hvor de bekræfter, at det er hensigten. Med det i hånden kan vi starte den møjsommelige proces med at skaffe finansiering til en ny hytte. Da der efterfølgende er en politisk proces, er der endnu ikke noget, der er sikkert, men vi håber, at vi om kort tid kan komme videre.
Den forsegling, som nedrivningsfirmaet foretog efter nedrivning af den rådne del af Rudelen, er ikke hensigtsmæssig mhp. den kommende vinter, så vi har et stykke arbejde foran os med at forsegle yderligere.
Hjortetakken juni 2012
2012 03 15 Efter nedrivning
Som I har kunnet følge med i på hjemmesiden (Om Gruppen / Vores område og hytter) og ved selvsyn har kunnet konstatere, så er den rådne del af Rudelen nu væk. Der er etableret en midlertidig afskærmning af tilbygningen, så den ikke forgår, inden en ny Rudelen er på plads.
Vi er fortsat i dialog med kommunen, men har endnu ikke et projekt, som vi kan komme videre med.
Hjemmesiden 17. marts 2012
Rudelen(den gamle del) er nu revet ned. Nu er den rådne del af Rudelen væk, og vi skal til at vende os til at Mosehytten nu er vores hovedhytte. Der er mindre plads og færre faciliteter men vi må få det bedste ud af det, indtil vi forhåbentlig indenfor en overskuelig fremtid får etableret en ny hytte (se også billeder).
Hjemmesiden 4. marts 2012
Efter en stor indsats lørdag og søndag er Rudelen nu tømt, så nedrivningen kan begynde.
Efter en stor indsats lørdag og søndag er Rudelen nu tømt, så nedrivningen kan begynde. Det sker formentlig i næste uge (uge 10).
Tak til de der har hjulpet med at få Rudelen klar til nedrivning og gjort hhv. tilbygningen og Mosehytten klar til at skulle være ramme om vores spejderarbejde den kommende tid. Der er blevet ryddet godt op og kørt meget væk. Vi har fået etableret nye opmagasineringsmuligheder i containeren og i den lille tilbygning til Mosehytten og også 'rafteladen' bag Mosehytten har fået en tur.
2012 Container indretning
Særligt onsdag den 22/2 og lørdag 3/3 har vi haft en del forældre nede og hjælpe, torsdag 23/2 og søndag 4/3 var det lidt tyndere med fremmødet, men vi nåede det hele og synes, at vi har fået gjort det så godt, at det vil være muligt for os at fungere fint i den periode, indtil vores nye hytte kommer på plads (se også billeder)..
Hjemmesiden februar 2012
Rudelen skal rives ned - kom og hjælp i det tidsrum du kan
Kære forældre, vi skal have tømt Rudelens store del, så den kan blive revet ned, og vi kan få en ny hytte. Vi regner med, at du/I vil hjælpe til samtidig med, at dit/jeres barn er til møde.
Vi arbejder i samme tidsrum som møderne, så du/I kan følges med dit/jeres barn begge veje, så tag noget varmt tøj på, som du kan arbejde i, og brug en onsdag eller torsdag aften og en del af weekenden sammen med os.
Der vil være repræsentanter fra bestyrelsen, der ved, hvad der skal tages fat på.
Vel mødt til en kort men effektiv indsats onsdag 22. februar kl. 18:30 eller torsdag 1. marts kl. 18:00. I weekenden 3-4. marts arbejder vi videre med hylder i container og fliser udenfor og de sidste ting, vi ikke nåede. Kom hele dagen eller vælg en periode 10-14, eller 12-16.
Hjortetakken februar 2012
Vi skal have revet den rådne del af Rudelen ned, idet den truer med at trække tilbygningen i stykker. Kommunen har tilbudt at stå for nedrivningen, men vi skal inden da have tømt Rudelen og flyttet alt det, som vi skal bruge i den kommende tid ind i tilbygningen (den bageste del af Rudelen) og ned i Mosehytten.
Vi har foreløbigt arrangeret et par arbejdsaftener og en arbejdsweekend, hvor vi håber, at I kan finde nogen timer til at hjælpe. Det vil være et uoverkommeligt stort arbejde for lederne alene, men er vi mange nok, så er det et en absolut overkommelig opgave.
Der er endnu ikke en plan for en ny hytte, men vi håber at få sammen med kommunen kan få en plan for en ny hytte, som kan komme med i budget-oplægget for 2013. Vi opdagede rådproblemerne i 2006, så det er efterhånden længe, vi har været i gang med dette. Se mere om forløbet på hjemmesiden under Om Gruppen / Vores område og hytter.
Hjortetakken oktober 2011
Vi har i bestyrelsen to store emner for tiden. Det ene, situationen med vores hytte, er efterhånden gået hen og blevet en rigtig lang historie. Vi har længe været i kontakt med kommunen for at få deres hjælp til at få løst problemet, og nu sker der noget. Kommunen har tilkendegivet, at de vil hjælpe os med at få løst problemet midlertidigt med nedrivning af den dårlige del af Rudelen og en mindre renovering af Mosehytten. Dertil undersøges det, om der er andre egnede lokaler, vi kan anvende til weekender og andre større arrangementer, der kræver tag over hovedet. Denne løsning er som sagt kun midlertidig, og vi gør alt for at holde dem fast på at en mere langsigtet en af slagsen.
Hjortetakken februar 2011
Forhåbentlig bliver 2011 året, hvor der for alvor kommer gang i hyttenedrivning og nyetablering. Sidst på året var der heldigvis en positiv udvikling i projektet.
I december var vi inviteret på kommunen for at diskutere hyttesituationen og vores ansøgning. Her deltog vi med vores kasserer Ole og gruppeleder Bo. Vi havde et godt møde med Børne- og Kulturdirektør Flemming Olsen, Kultur- og fritidschef Kirsten Frandsen og Fritidskonsulent Dorthe Kargo.
Kommunen er indstillet på at hjælpe os, men har dog ikke umiddelbart pengene klar til os. Det er et projekt, der er så stort, at det skal med på budgettet for næste år. Vi brugte mødet på at diskutere forskellige muligheder og herunder også, hvordan vi fungerer som spejdergruppe og de behov/ønsker, vi har.
For at vi kan få vores projekt på næste års budget, skal vi have afstemt forventningerne med forvaltningen og fremsende en opdateret beskrivelse med budget sidst på foråret 2011.
Kommunen ville tænke over det, vi fortalte, hen over julen og vil indkalde os til et nyt møde i løbet af januar. Nu venter vi så igen, men denne gang har vi en opfattelse af, at nu er vi ved at komme igang.
Bo Wilhelmsen, Gruppeleder
December 2010
Første møde med Kultur- og Fritidsafdelingen om vores ansøgningom økonomisk støtte til genopførelse af spejderhytte.
September 2010
Ansøgning til kommunen om revideret projekt.
Hjortetakken september 2008
De folkevalgte sagde nej!!
På baggrund af Hjortespring Gruppes indsigelse til den første projektgodkendelse i december har teknisk forvaltning efter dialog med os fremsat et nyt projekt til godkendelse i teknik- og miljøudvalget i juni. På trods af forvaltningens indstilling sagde politikerne dog nej til dette projekt.
Det betyder at Herlevs politikere har sagt farvel til et nyskabende og attraktiv mødehus for gruppen – og dermed må vi også sige farvel til væsentlig økonomisk støtte fra lokale- og anlægsfonden.
Bestyrelsen har på møde i juni derfor besluttet at gå videre med en mere traditionel hytte, der med et ”entre- og grovværksted” bliver bundet sammen med ”tilbygningen”.
Teknisk forvaltning har på baggrund af denne beslutning og nedenstående skitse sat gang i jordbundsundersøgelsen. Resultatet af denne foreligger primo september, så bestyrelsen på næste møde, 16. september – endelig – kan få sat gang i byggesagen.
Kristian Brønd, formand
Note: Region Hovedstaden har kortlagt grunden som muligt forurenet på vidensniveau 1 efter jordforureningsloven. Vi taler med kommunens natur- og miljøafdeling og har fået lavet en miljø-undersøgelse, så vi kan få de nødvendige $8 og evt. $19 tilladelser.
Hjortetakken november 2006
Rudelen lukket for spejderarbejde
Vi har lukket Rudelen for spejderarbejdet indtil videre. Det skyldes at det bærende bjælkelag under stort set hele hytten er rådnet væk.
Byggesjusk
Rudelens første del med køkken, toiletter, mødelokale mv. er bygget i 1980. Det er en let trækonstruktion på sokkelsten. Manglende dampspærre og udluftning under konstruktionen har betydet at de bærende bjælker er rådnet væk.
Gulvet gav efter
Bestyrelsen konstaterede for godt et år siden at gulvet i mødelokalet gav sig, og kort efter blev det klodset på nogle fliser.
I foråret var den så gal i ”lille depot”, hvor samme reparation blev foretaget.
Rudelen - rådskade
I efterårsferien blev gulvet taget op i mødelokale, lille depot og delvis i seniorrummet. Kommunens tekniske forvaltning har besigtiget, og det ser ud til at hele den bærende konstruktion er medtaget.
Rudelen - rådden
Hvad nu?
I slutningen af 2006 bliver huset undersøgt for svamp og der indhentes tilbud på et helt nyt hus. Er der ikke svampeangreb bliver der også hentet tilbud på reparation af huset.
Og hvem skal så betale?
Desværre har huset aldrig kunnet forsikres.
Herlev Kommune vil normalt svare for 50% af økonomien ved nybyggeri, de resterende 50% skal findes ved egenbetaling, fonde og legater, låntagning og eget arbejde.
Følg med – hjælp med!
Vil du følge med i udviklingen i sagen – måske give dit besyv med, så kom med på mail-listen med nyt i vores hyttesag. Send en mail til kristian.broend@skolekom.dk, og skriv om du gerne vil informeres og om du evt. gerne vil hjælpe til. Vi regner ikke med at der kommer til at ske så meget før til foråret, men der bliver der behov for al den hjælp der kan skaffes – for at vi igen kan få et godt hus til spejderarbejdet.
Kristian Brønd / gruppestyrelsesformand